پیشنهاد سردبیر

۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۷
کد خبر: 1011253

رئیس سابق سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: مجموعه منابع طبیعی و محیط زیست باید یک مجموعه واحد و در هم ادغام شود زیرا جدا بودن این دو مجموعه موجب هدر رفت سرمایه و خسران برای کشور خواهد شد.

منابع طبیعی و محیط زیست باید در هم ادغام شوند

به گزارش قدس آنلاین، علی سلاجقه روز سه شنبه در آیین تکریم و معارفه روسای سازمان حفاظت محیط‌زیست که با حضور محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور در این سازمان برگزار شد، افزود: برای ادغام این دو نهاد در شورای عالی اداری کارهایی انجام شد اما به نتیجه نرسید.

وی اظهار داشت: محیط زیست یک سازمان حاکمیتی است و خط جهادی آن محیط بانان هستند اما اعتبارات آن بسیار ناچیز است با تلاش های صورت گرفته اعتبار آن را از ١٢ صدم درصد بودجه کشور به ١٨ صدم درصد رساندیم اما باید بیشتر شود.

سلاجقه تاکید کرد: سازمان باید آینده محیط زیست کشور را در وقایع حدی و مخاطرات اقلیمی پیش بینی کند و راهکار ارائه دهد اما متاسفانه درگیر روزمره است.

رئیس سابق سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در بحث تغییر اقلیم عقب افتاده این البته در برنامه هفتم توسعه به این مساله توجه شده و ١۵ درصد از احکام آن به محیط زیست به ویژه تغییر اقلیم مربوط است، دنبال ایجاد پژوهشکده تغییر اقلیم بودیم و هاب تغییر اقلیم نیز در این سازمان شکل گرفت.

سلاجقه گفت: اصل پنجاهم قانون اساسی یک قانون مترقی در زمینه محیط زیست است اما برخی قوانین دیگر مترقی هستند اما قابلیت اجرا ندارند نمونه آن قانون هو ای پاک است ، مترقی است اما متناسب با شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور نیست.

وی گفت: در سه سال گذشته ٧۵٠ هزار هکتار به وسعت مناطق حفاظت شده کشور اضافه شد، بیش از ٢ هزار خانه محیط زیستی راه‌اندازی و اقدامات خوبی در زمینه یوزپلنگ و تنوع زیستی کشور صورت گرفته است. همچنین ۴١١ پروژه محیط زیستی ساماندهی شد و در زمینه گرد و غبار به گفتمان و ادبیات مشترکی بین کشورهای درگیر این پدیده به وجود آمد. 

سلاجقه گفت: وقتی دولت وفاق ملی شکل می‌گیرد بر مبنای حفظ نظام و ارتقا کشور شکل گرفته است، یادمان باشد که از چهار دهه‌ای که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد خون دل های زیادی خوردیم اما هر روز توفنده تر از روز قبل پیش رفتیم ، اما گاهی احساس می شود که گمشده ای به نام اخلاق داریم وقتی به تریبونی می رسیم چنان صحبت می کنیم که دشمن هم اینگونه صحبت نمی کند. همه ما مکلف و مدیون خون شهدا هستیم ، نسبت به نظام ظلم نکنیم .

وی اظهار داشت: در قضاوت هایمان انصاف را رعایت کنیم و راهگشا باشیم، اعتقاد دارم که قلم حرمت دارد و هر چیزی را نمی نویسند، عالمانه و راهگشا می نویسد، گاهی قضاوت می شد که در سازمان حفاظت محیط زیست خالص سازی انجام شده در حالی که عمیقا اعتقاد دارم که ظرفیت سازی باید در بدنه و از درون سازمان انجام شکل گیرد و تلاش کردم که در این دوره سه ساله این روند را پیاده کنم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.